Alles, tenminste om een buscamper te bouwen, begint met de aanschaf van een bus. Na het nodige speurwerk komen we in duitland uit; een VW T5, verlengde uitvoering van het bouwjaar 2008. De vorige, ook een buscamper van het type VW LT1, was een verhoogd model, heeft ook zo zijn voordelen, maar over parkeren moet je goed nadenken, lust ook een slokje meer, weinig aerodynamica. Nu kiezen we dan ook bewust voor een compacter model, de VW T5. Met name de hoogte, minder dan 2m, en ook het vlotter kunnen verplaatsen van A naar B hebben aan deze keuze bijgedragen. Na eerst diverse dealers en bedrijven op een T5 te hebben doorzocht wordt uiteindelijk de T5 in  in april 2015 aangeschaft in Duitsland, Essen. Daar vinden we een model dat aan onze eisen voldoet, o.a. de lange wielbasis en airco aanwezig. Bouwjaar juni 2008 en, voor de BPM, nog redelijk gunstig, zo rond de € 1.500,00. 

Na het ophalen, op het eendags kenteken van de RDW (gratis) wordt de T5 voor de eerste keuring aan geboden bij de RDW In Groningen; goed gekeurd waarna die op Nederlands kenteken komt. De TUV keuring van Duitsland wordt overgenomen. APK tot 27-01-2017. Verder stelt die keuring niet zo veel voor. Daarna begin je met het betalen van de wegenbelasting. Van BPM is nog geen sprake, dat komt pas op het moment als de bus als camper op het kenteken staat geregistreerd. Vanaf dat moment ga je nog meer wegenbelasting betaling. dus zorg ervoor dat je, of de camper schorst, of zorg ervoor dat je snel mogelijk het kwart-tarief aanvraagt bij de fiscus. De bus moet dan uiteraard wel aan de minimale eisen van een camper voldoen.